tisdag 27 mars 2012

Tisdagstema - tid



Det astrologiska klocktornet i Prag
Från 1500-talet härstammar detta astrologiska klocktorn som man hittar på torget i Gamla stan i Prag. Det har varit många turer kring när tornet egentligen byggdes, men man har åtminstone enats om att den första delen byggdes 1410 av Mikulás of Kadan. Därefter har andra urmakare och astrologer gjort sitt för att bidra med färdigställandet av uret.Sägnen talar om att Klocktornet blev så vackert att Hanus fick sina ögon utstyckna av den anledningen att han inte skulle kunna åstadkomma något lika vackert i framtiden.Varje heltimme när klockan slår visar sig de 12 apostlarna i vars en lucka och snurrar runt. Detta är något som mängder med turister kommer för att se och fotografera. Det är en ganska häftig syn och absolut värt att vänta på.Förutom detta så visar det astrologiska uret även solen och månens rörelse på det sätt man trodde det var på den tiden uret byggdes.
(Pragguide)

Om du har tid, så hittar du mer tid här!

http://tisdagstema.se/2012/03/26/tid-4/#comments

12 kommentarer:

Randi sa...

Vilka maffiga klockor!!! Härlig bild!
Kram Randi

Monica o Jacob sa...

Vad läckert;-)
Ha en bra dag;-)

Annemor sa...

Klokkene i Praha er vakre.

Carina sa...

Vacker tid! Tiden tickar på...
Ha en skön tisdag.
Kramen.

Lena sa...

Otroligt vacker bild på tid!

Ingrid sa...

Rackarn´s Wickan!

Där rök min idé om hur jag skulle få till dagens tema. Jag hade också tänkt använda Praguret.

Nu får jag tänka om!
Kram Ingrid

Pialotta sa...

Fin Idé att fota klockan i Prag.. den är ju riktigt vacker och gammal :)

Erik Semlan sa...

Det där är snygga klockor!
Tiden har tickat på länge i den klockan. :-)
Härligt foto!
Kul, jag visade en del av annat gammalt fint astrologiskt ur. ;-)

Rimkogeren sa...

Tak for din hilsen :-)
Fin tolkning, dejligt gensyn. Jeg var der engang for længe siden.

Klimakteriehäxan sa...

Oj, där har jag varit men hade helt glömt hur maffig den är!

Pumita sa...

Det är flera år sedan jag var i Prag men den klockan glömmer man inte i första taget. Snygg bild!

Ninnie sa...

Jag tänkte lägga in en bild på den klockan jag med, -den är ju så vacker- men valde en annan klockbild som också den är från Prag!
Nämligen från en liten affär med gamla klockor, allt från väckarklockor till stora väggur.