måndag 1 september 2008

Trädgårdspromenad

Igår hade vi en fin höstdag. Ja, det kändes som höst, med klar o fin luft. På morgonen hade vi 3 grade varmt, men tack o lov inga minusgrader under natten. Vår vänner som sovit i sin stuga vid havet hade haft 0 grader under natten. I morse visade termometern inte att det hade varit minus, men när jag hämtade tidningen var det lite vitt på gräsmattan o bilrutan var isig!! Men tack o lov hade inga av mina blommor frysit bort. Här kommer några bilder jag tog i går när jag inspekterade trädgården. Det är faktiskt först nu det riktigt blommor hos mig. Allt blommar så himla sent i år!!


Jag har 10 sådana här krukor efter gången. Jag skyller den sena blomningen här på den dåliga jorden. Sedan är det nästan alla krukor som har tippat!! Det är ungarnas hundar som varit i farten. Men igår körde maken in i en med fyrhjulingen... Ja, ja, dom har väl gjort sitt.

"Vanliga" somrar är dessa krukor fulla med blommande blommor i juli...




I rabatten runt om flaggstången har jag pioner. För att fylla ut har jag Doroteablommor, som blommar så vackert nu.


En av krukorna som fick blommor som "blev över". Den har hamnat vid lekstugan, som nu har blivit mitt krukförråd!! Tyvärr blommar inte tobaksblomman. Den brukar också blomma så härligt doftande i juli...


Den här blomman köpte jag vid en trädgårdsvisning förra året. Den skulle bli "halvstor" så den hamnade mellan de höga o de mindre höga. Nu när den vuxit till sig är den superhög - säkert 2 meter!! Är det någon som kan tala om för mig vad det är för blomma? Som vanligt har jag glömt bort det!! =)



Det är några av mina blombilder, mer kommer vid ett annat tillfälle!!

1 kommentar:

Gårdsromantik sa...

Vackra blommor!

Har ingen aning om vad den sista heter tyvärr.

Kram Maud