söndag 8 februari 2009

Fototriss - doft / lukt

Först hade jag lagt in några dofter från mitt kök idag, men jag ändrade mig... Bl a hade jag fotat en massa kryddor vi köpte i Indien för några år sedan (luktar o smakar fortfarande!). Men, varför inte visa min Indienfoton istället? tänkte jag. Å här har ni dem!

Vi kom fram till Indien tidigt en morgon, trötta o lite hungriga. Fick stå o vänta vid tull o passkontroll i två timmar innan vi kunde åka till vårt hotell. Min tanke när vi satt i bussen var "var har vi hamnat?", det luktade av skräpet som eldades o det var verkligen skräpigt efter vägen vi åkte. När vi anlänt hotellet, ätit frukost o fått sova några timmar kändes det genast bättre o vi hade två underbara veckor. Här är några doftfoton från vår resa!

Skräp kunde vi se lite överallt. Det här är mot en liten bäck där en person börjat slänga lite skräp o vips, genast är det en soptipp! Småskräp låg det inte lite här o där utan det var rejäla högar! Efter ett tag kom den lokala sopsaneringen o eldade upp högarna, därav lukten vår första morgon!




Här ser vi en kvinna som säljer fisk i en liten by. Ni kan ju tänka er hur det luktar om fisken efter några timmar i solen... För att inte tala om den stora fiskmarknaden inne i staden, där luktade det INTE gott när vi gick sent en eftermiddag...




Gott däremot luktar det här! Här är en av många kryddodlingar som finns. Här var det underbart att gå. Vi köpte ca 25 olika kryddor förpackade i specialpåsar. Det var dom jag fotade först o det luktar underbart om mina fingrar nu när jag petat i dem. Det är svartpeppar, koriander,chili,kummin o massor med kryddor som jag inte har en aning om vad det kan vara! (svarta konstiga bitar som heter cocum??)



12 kommentarer:

Synnøve. sa...

Klänypan på när man ser det första bilderna.
Men den åkte av när vi kom in i skogen.
fina bilder.
Kram Synne.

Anette sa...

Vilka spännande bilder!! Kan tänka mig att de två första inte doftar så värst gott. Men den sista, vad häftig att få se hur kryddor växer. Gillar kryddstark mat jag, idag ska vi äta indisk mat!! Chicken curry och så brukar jag baka sådana där indiska bröd. Mums!
Ha det så bra i veckan!

Anonym sa...

Din bild från kryddodlingen blev min absoluta favorit här hos dig!
Ha en skön söndag! Kramis

Anonym sa...

Vilken härlig tolkning du gjort. Kryddodlingen gillar jag skarpt, jag kan känna ända hit hur gott det lukar.

Tack för kommentaren hos mig och ha en fin söndag! /Ingrid

Della sa...

Indien är verkligen helt rätt att visa när det gäller doft/lukt!

Anonym sa...

kan tänka mig att det finns dofter av alla de slag i Indien...

/Caroline

Anonym sa...

Jag gillar skogsbilden bäst. Kan nästan känna lukten från de andra två och det luktar inte gott :)

annalarssonphotography sa...

Härlig tolkning!

Den sista bilden är min favorit! :)

Kika gärna in hos mig och ha en finfin söndagkväll! :)

annalarssonphotography sa...

Skrattar.. Du undrade varför, angående min första bild på de krossade ruttna äggen i en folkhögskolekorridor. Tack för frågan!
Jag vet inte varför jag sparat fotot, men idag kom det ju till användning! :)
Det var en flicka som fått sitt hjärta brutalt krossat av en elak pojke.
Det var sportlov, fest och några tjejer blev lite för berusade och kastade ägg på den här pojkens rums dörr... Äggen blev liggande ett tag.. Jag tog fotot.. Bisarr historia, men den är sann och det är länge sen ska tilläggas!

Ha en fin kväll!
Kram Anna

SysterLilli sa...

Spännande bilder från ett spännande land. Den sista blir självklart favoriten, men koriander... näe, tack inte för mig. :)

Kerstin sa...

Vilken bra tolkning. Kul att du valde de bilderna. De första hör väl till kategorin "lukt" medan den tredje hör till doft. Vad kul att köpa med sig kryddor hem. :)
Ha det gott.

Anonym sa...

Talande bilder - jag nästan känner dofterna och rynkar på näsan. Så skönt att sedan fly in i kryddskogen. den väljer jag absolut!