lördag 7 mars 2009

Raspeballer!

Palt är en "typisk" norrländsk maträtt. Beroende på vilken sort du gör används potatis, kornmöl, blod (vid blodpalt), njure (! ja, fyllningen alltså s.k. "pyppelpalt"!). Det tar ganska lång tid (för mig!) att göra palt. Jag har bara gjort det en gång o det var som 18-åring! Jag jobbade i hemtjänsten o jag o min brukare gjorde palt (vilket aldrig förekommer nu, nu är det mat som är tillverkad i södra Sverige som brukarna får. Men det är en helt annan historia!). Svärmor har förbarmat sig över oss o kokat en paltgryta någon gång per år, men nu orkar hon inte mer. I höstas fick jag höra talas om "paltmix" - raspeballer! Ett norskt mjöl där du bara tillsätter vatten o rullar sedan dina paltar av smeten. Givetvis fyller man dem med fläsk, bacon eller som här med rimmat bogkött. I min lilla matbutik fanns mjölet innan jul o det inhandlades. Igår fick maken till uppgift att koka ballerna (hahaha - nu pratar jag fortfarande om maten!). Om man fyllde ballerna med kött skulle kokningen ta lite mer än en timme, utan fyllning en. Nu fick palt-ballerna koka lite drygt en timme o tyvärr blev de lite lösa. Men de var gudomligt goda. En klick äkta smör till o ett glas kall mjölk! Ingen lingonsylt, kära dotter!! =)
Dagen efter kan man äta palten uppstekt, gärna i mjölk så den blir lite stuvad!!




1 kommentar:

Anette sa...

Det där ser ju ut som kroppkakor. Kanske är det samma sak, fast det kallas olika i olika delar av landet. I vart fall så föredrar jag något annat.......typ tacos *ler*. Ha en bra kväll! /Anette