söndag 3 februari 2008

Tillbringare och kannor

Läste igår (tror jag det var...) om man har mer än tre av en "sort", då samlar man! Då måste jag samla på tillbringare o kannor!



Längst till vänster är en kanna som en keramiker i Robertsfors har gjort, det är av samma stil som mina muggar o två skålar. Nästa är en Serholt, med lock, hittade den på Myrorna i höstas. Den till vänster är Cult, fick den i julklapp av yngste sonen + två muggar.
Tyget är en sjal eller duk, som är inhandlad i Egypten, med just egyptiska motiv.


Kannan till vänster har en dansk keramiker gjort. Har skålar o muggar (med våra namn ingraverat) i samma stil. Till höger Gustavsberg "Viol". Ni kanske känner igen tyget, det fick jag av mina (vi, våra!) vänner som varit i Kina o shoppat!


Den här kannan har jag ropat in på auktion. Tyvärr lite krackelerad, men stilig ändå! Singerad o numrerad, ser jag nu!! Står Bonn o Germany o är en krona o någon sorts monogram under!! Får fota undersidan o lägga upp o höra om någon vet något mer om den! Tyget - sidentyg inhandlat i Lübeck.


Den här kannan är en Guldkroken, 70-tal tror jag. Står på en gammal tjusig sidenduk, som jag ärvt.

Har "några" kannor o tillbringare till.... Tror jag ska ställa upp några på hyllan i köket, den ovanför soffan! Vi får se vad som händer!!

8 kommentarer:

Unknown sa...

Så treligt att du tittade in till mig, då att jag hittade till dig! Vilka jättefina kannor du visar hos dig! Och vilka fina bilder. *beundrar*

Kul att vi bor i nästan likadana hus :) Du är så varmt välkommen tillbaka fler gånger.
Ha det gott. Kram Vero

Unknown sa...

"SÅ att jag hittade..." ska det ju vara.
Hade lite bråttom där :)

Anonym sa...

Så fina kannor.Oj jag måste nog samla på en hel del då.
Jag har ganska många kannor också om jag tänker efter.
Kram ewa

Maria sa...

Jag har nog många samlingar då...men det stämmer ju, så fort man har tre eller mer så känns det ju som om man börjat samla!

Anonym sa...

Vad många vackra kannor! Ja, nog kan man ju helt klart säga att du samlar :) hihi. Ha en fin måndag! Kram, Sofie

Fotograferande Maria sa...

Hej! Oj vad fina kannor! Jag gillar GULDKROKEN! Kram / Maria

Anonym sa...

Härlga kannor, visst är man en samlare på olika saker och de där gamla tingena är det något magiskt över:-)
Ha de.. från ett soligt Skåne

Solsjö - Under en vind sa...

Så många fina kannor, du är nog en samlare....fniss.....

Mitt matbord rollade jag först en gång, sen målade jag med pensel två gånger. Tycker att det är charmigt när penseldragen syns!

Ha det gott, kram!