lördag 19 januari 2008

Gamla skolböcker

När vårt "dressing-room" är klart blir det dags att sätta upp nya hyllor för böckerna. I somras rensades 7 stora bokhyllor ut! Har sparat några "gamla" godingar, fackböcker av olika slag och några barnböcker. (De flesta barnböckerna har delats upp bland barnen).
Dom här böckerna kan jag inte förmå mig att slänga eller ge bort!! Men jag har inte haft någon av dem i skolan, tycker bara att dom är så fina!!


Läsebok för folkskolan är från 1920! Den har jag hittat i vår bagarstuga. Antagligen är det någon av husets alla barn som haft den som skolbok Här finns berättelser o dikter av bl aErik Gustav Geijer, Esaias Tegner, Fröding, Lagerlöf o Stagnelius. Finns även "valda stycken av nyare svenska diktare" - vilka jag inte känner igen någon!! "Nutida svenska konstnärer" har också fått ett avsnitt. Här finns bl a Carl Larsson, Anders Zorn o prins Eugen med!!

Boken I Önnemo från 1947 och Vill du läsa? från 1955, fanns hemma när jag var liten. De böckerna tyckte jag om att titta i o sedan läsa! I Vill du läsa finns många berättelser av Elsa Beskow o fina teckningar! Men det som är synd är att jag har skrivit, målat o klippt i den boken! Skäms!!

3 kommentarer:

Della sa...

Jag kan inte förmå mig att kasta böcker. Då bär jag hellre upp dom på vinden - vad dom nu ska ligga där för.

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det finns så mycket härliga gamla böcker... såg själv några skojiga nu i helgen...Det var husmorsböcker, man kunde lära sig massor ur dessa böcker. Det fanns receptböcker, vett och etikettböcker och mycket mera.
Jättekul!
Kram
Marie

netha sa...

Vill du läsa hade jag i första klass, den har jag köpt i nyutgåva igen för jag älskade den.
Kul med vissa gamla böcker, jag har väldans svårt att kasta dem.
kramis