tisdag 25 december 2007

Tisdagstema

JUL...

Det här är en figur som funnits hemma hos mig sedan jag var liten - men inte just denna!! Hm...
Jo, ännu en gång kommer en tysk figur. Det här är en nötknäppare! Man viker upp "fracken" där bak, då öppnas munnen o där stoppar man nöten, sen klämmer man till! Men vi använder den inte som nötknäppare utan bara som prydnad. Jag tycker den är så fin att den får stå framme året runt, men när det inte är jul står han gömd bakom gardinen!!


Det var någon som funderade hur det kom sig att jag har så mycket tyska julsaker... Jo, min mamma var född där så det är därför!! Som jag skrev en gång så har jag inte riktigt uppskattat alla saker förrän jag var i Lübeck för några år sedan, på just julmarknaden!! Tänk så konstig man kan vara!! En sak till som hör julen till är en "rökgubbe" - en sak för att ställa rökelse i. Nu har en del av den försvunnit.... så det är inte så mycket att visa av den. Men den kommer nog fram någon gång...

13 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken härlig gubbe. Han är ju inte så himla lik en tomte så visst kan du ha den framme hela året...varför gömma honom?

Anonym sa...

Vad kul att se nån liten annorlunda grej!! *L*

Starka Pippi sa...

Kul gubbe med skägg. Alltid kul med annolund prylar.

Anonym sa...

En annorlunda tomte var det! Men väldans gullig!

Anonym sa...

Är det så konstigt med tyska julsaker? Det mesta av våra "svenska" julsaker kommer väl från Tyskland, eller hur? Julstjärnan och tomten kom väl från början därifrån. Jag tycker det blir lite extra julstämning, när man kan plocka fram någon sak som man kommer ihåg från barndommen, ny eller gammal. Själv vill jag ha den ursprungliga "tyska" julstjärnan och vägrar köpa någon av de nya modellerna. Tack för tassavtrycket i min Gb.
God fortsättning från menageriet och mig!

Kaffebönan sa...

Härliga grejer du har i dina ägor.. förstår du känner mycket för dom:-)
ha de fint o trevlig Annandag:-)

Anonym sa...

Precis en sådan nötknäppare skrev HC Andersen om i en saga. Den sagan var det första jag tänkte på och trodde därför den var Dansk.
Ha en bra fortsättning på julen.

Cattis sa...

Är väl kul med lite annorlunda saker. Men visst kan det krävas att man "upptäcker" sina saker på nytt ibland :-)

God fortsättning

Anonym sa...

Jag tycker du är lycklig om du har kvar något från din barndom, eller mors barndom. Det är kul nu när man är äldre eller hur?!?

Kjaaam och god fortsättning
önskar Gunilla

Anonym sa...

Hej min kära Tomte! :o)
Ja, tur att jag inte stressat ihjäl mej dagarna innan jul för det är snopet vad fort det går.
Hoppas att ni är nöjda med eran helg. Vi har haft det lugnt och skönt.
Imorgon ska jag jobba igen. Bra. :o)
Må så gott.
Kramis

Linda sa...

Ah, häftig nötknäppare!! Kul med annorlunda grejer!

kram
Linda

Anonym sa...

... Det var jag som skrev, vill inte alls vara anonym.

Nnika sa...

Haha, vilken tuff gubbe! Roligt med saker som inte alla har ju. :-)
God fortsättning!