söndag 25 november 2007

Följden av att kolla mailen eller vådan av att ha ett stort hus...

Vad kan nu det ha för samband? Jo, jag skulle kolla mailen o hade då fått ett mail från www.fridasgard.se . Tittade genom vad dom hade fått in o såg nåt som frambringade en "aha, en sån har jag ju" -tanke. Som vanligt visste jag var den fanns (fniss). Men tji!! Inte var den i mitt arbetsrum, inte! Nu när barnen flyttat har vi ganska mycket utrymme o många rum för oss själva. Eftersom maken nöjer sig med sitt arbetsrum kan jag dona o fixa hur mycket jag vill i de övriga rummen. Ja, ja, jag har varit o ändrat lite i hans rum också. Har sagt att när han åker bort under två veckor i januari då ska jag göra om ordentligt där!! =) Vi har i sommar gjort rejäla omflyttningar i huset. Delar av mitt arbetsrum har flyttats in till tvätten (sysaker o liknande). Sökte i tvätten... på övervåningen.... i köksskåp - men icket!! Hittade istället dom här sakerna som är lite roliga!!
Kan ju fråga sig varför jag har kvar dom???



Min pappas gamla skoblock!! När pappa hade haft sina finskor o tog av sig dom hamnade alltid skoblocken i skorna. Detta var för att dom skulle hålla formen. Blocken är även skårade genom hela klumpen, kanske för att skorna skulle vädras under tiden?? När jag skulle lägga bort dem igen började tankarna flyga fram o tillbaka... göra en tavla av dom?? Har någon något förslag?


Sen hittade jag det här. Jag tror att det är kvar efter min farfarsfars bror som var skomakare. Men jag är inte riktigt säker. Kom ihåg att den lilla stugan på gården innehöll många roliga saker efter farfars anfäder. När stugan revs slängdes det mesta på soptippen. Tänk om jag fått gå in dit idag o titta o plocka rätt på saker!! Farfar hade även en liten bod hemma på gården. Den var proppad med saker. En sak som jag gillade helskarpt var ett par gamla "luddor", dvs ett par filtskor, för vinterbruk. Farfar sa att dom skulle jag få när jag kunde ha dom! Gissa om jag längtade! Nu blev det så att jag aldrig fick dom skorna! Vet inte var dom finns idag, kanske även dom uppeldade. Skulle dom finnas, skulle jag ändå inte kunna ha dom... Tror det var storlek 43!! Men det sa farfar aldrig något om att jag kanske INTE skulle kunna växa i dom!

Måste tillägga att maken har många av sina "saker" ute i ladugården, dvs garaget, snickeriet, verkstaden.... ja, ja det är väl ca 250 kvadratmeter - nej, det är mer! Så tyck inte synd om honom för att han "bara" har sitt arbetsrum här inne... =)

Nu ska jag förbereda lite adventspynt....

8 kommentarer:

junhe sa...

hej =) jag känner igen dina skoblock! min morfar har precis (nästan) likadana..han använder dem fortfarande flitigt. hoppas helgen varit bra/ kram junhe

NICOLINAS BONING sa...

Nä...ine tycker jag synd om honom inte!
Om han har plats att ha grejer på ute i ett uthus så behöver han ju inte ha sån ordning på dom som när dom ska vara inne i boningshuset...så jag undrar vem som har bäst egentligen...han eller du;-)
Snygga "stumpljusstakar" i föregående inlägg,och tallris blir så vackert i Höganäskärl.
Det har min mamma alltid till jul oxå:-)
Kramar/Birgitta

Solsjö - Under en vind sa...

Ibland är det bra att gå på skattletarjakt hemma i gömmorna! Hoppas att helgen varit toppen! Kram!

Eva Agnes sa...

Nej men inte tyckte vi synd om honom. Han låter för övrigt som en hyvens karl.
Precis likadna skoblock hade min pappa i sina skor. Riktiga träklumpar. Jag har inte hans kvar.
Men man skötte ju sina skor på ett helt annat sätt då än nu.
Lagade, putsade, lästade satte i skoblock. Skorna skulle hålla länge.
Gör en skorelaterad tavla. Kanske med puutsgrejer eller bilder från nätet. Gamla, vintage sådana.
Jag kan skicka en bild på en tvättrelatrerad tavla som jag har gjort så fåtr du en idé.
Kramar Eva Agnes
Kramar Eva Agnes

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Ha , ha !
Min man använder fortfarande sådana där skoblock i trä , han försöker få sönerna att använda dem oxå i fotbollsskorna under säsongsuppehåll . De är lagom imponerade . Fast pojkarna har mondäna i plast .
Tack för upplysningen om locktången , känns skönt att ha rätt mot syrran ;-)
Ha det gott !
P.S.
Varför är det så att männen har egna bodar , hus t.o.m för alla sina grejor . Medans en annan knappt har ett sybord !?!
D.S.

Anonym sa...

Kul att se att det finns andra som sparar på saker som de inte riktigt vet vad de ska ha dem till! Säg till min syrra "En vilsen Loppa" att hon ska va snäll mot storasyrran o att det e jul snart!!! Ha, ha...

Eva Agnes sa...

Hej Wickan!
Kan du maila mig din mailadress så ska jag skicka över bilden.
elundskog@glocalnet.net
Kramar Eva Agnes

Maria sa...

Vi använder sådana skoblock i tex Lundhagskängorna så att de inte ska dra ihop sig när man inte använder dem...