torsdag 8 november 2007

Sov / gästrum med "farfarhörna"

Den här soffan står uppe på övervåningen i ett av sovrummen. Har lite lust att måla den vit o byta ut kökssoffan... Sakerna på o ovanför soffan är saker som jag ärvt efter min farfar. Kommer givetvis att visa mer farfarsaker sen... Barnen har alla tre haft en gammal soffa i sitt rum, dumt nog är två sålda! Det ryms väldigt mycket i dem...


Två silverlampetter i form av ett löv hänger där. Hur gamla dom är har jag ingen aning om, men över 50 år måste dom vara, minst! Ljusen är i alla fall över 25!! När jag tänder ljus i lampetterna blir det vanliga vita som får brinna! Men jag har aldrig tänt nåt ljus i dem här!


Jag har flera handbroderade örngott. Krusar dock ej banden... Men skulle kanske haft en krustång, för det är tjusigt med krusade örngottsband!

Här en bild på min farmor o farfar o min pappa. Det är ett fotografi som sedan är färglagt. Är kanske taget 1918... Här tycker jag det syns ganska väl att farmor är 10 år äldre än farfar.


Kan nämna tapeten som finns här. Vi har inte tapetserat om sedan den stora renoveringen för x antal år sedan. Sonen som skulle ha det här rummet ville ha den här tapeten, men... den skulle vara svart o grå!! Med viss övertalning blev det samma mönster men ljusare!

4 kommentarer:

Johanna sa...

Nej men måla inte soffan vit också! Den är så fin i trä juuuuu... :) Puss å kram!

Anonym sa...

Vilken fin soffa du har. Jag har några gamla avlutade kökssoffor i mina ägor och jag vågar nog inte måla dom även om jag ibland känner att kanske jag skulle måla dom vita... men nej... tror jag behåller charmen med trä ändå.

Örngotten är ju så ljuvliga med broderierna !

Kram Kram
Carina

Lilla Blanka sa...

Wow vilken fin kökssoffa..! Vad lustigt, jag satt och letade efter kökssoffor på Blocket för en liten stund sedan :) Ville göra som Kiki på Le Crapaud har gjort med sin underbara kökssoffa. Fast jag vet inte ens vad jag skall ha den så det får väl vara :)
Kram

Kajsa sa...

Vilket fint örngott! Tänk vad arbete de lade ner på sina sängkläder (och annat med, för den delen) förr i tiden. Soffan är fin både trären, men säkert läcker målad i vitt också. Jag har nog lite svårt att bestämma mig i den saken...
Ha en skön fredag!
Kram
Kajsa
P.S. Ser fram mot en förklaring till den tomma bilkofferten..?!D.S.