måndag 12 november 2007

Gamla (tyska?) julprydnader

Igår när jag slötittade i Lantliv föll mina ögon på bilden nedan och ljusstaken som står på bordet. (klicka på bilden för att SE den!). En sån hade vi hemma när jag var liten!! Började undra om den fanns i mitt förråd med alla julsaker och främst då alla gamla som inte används?? Jag gick till förrådet och började söka... Hittade inte det jag letade efter... men...


Jag hittade den här! Men i mindre bitar. Fanns endast en ängel på plats. När jag sökte inne bland övriga julsaker o alla småänglar hittade jag alla!! Det fattas en platta till en + lite instrument. Snurran var även i mindre bitar, men det har jag satt maken på att laga.
Tänk, den här hade jag alldeles glömt bort! Tror inte ens att jag har haft den framme någon gång utan det är hemma som liten vi hade den. Det är först efter jag var i Lübeck jag börjat uppskatta mina tyska träfigurer. Tack K för att du tog med oss dit!! Kommer mera figurer närmare advent och jul!


12 kommentarer:

AnnaHanna sa...

Men himmel, vilken fantastisk pryl. Det ser väldigt lovande ut :-)
Du får visa igen sen om ni lyckas laga den.
Det kanske räcker att "prata" om de små grå djuren för att man skall höra dem överallt. Som att det börjar klia överallt när man pratar om loppor och löss och sånt...

Här är det lugnt nu i alla fall. Vi håller tummarna att det fortsätter så.

Ha det bra //Anna

MiaMaria sa...

Vad kul att du hittade den....

Mossbolarna gör jag på två sätt...
Hönsnät som grundboll sedan mossa,mossa binda,mossa.....

Om jag gör mindre mossbollar så trycker jag bara ihop mossan till en rund boll och binder runt om....

Prova på vet ja...

Miamaria

Anonym sa...

Hej kära omtänksamma du!
Vad glad jag blir över dina besök och rara rader. Tack.
Lycko dej som kan hitta en så fin ljusstake i era gömmor. Underbar. Jul = traditioner = gamla kära julsaker.
Var rädd om dej och ha det så mysigt.
Jag ska köra försiktigt.
Stor kram från Blådåren, eller jag menar blåtoken. c",)

Ann-Sofie sa...

Vilken fin julsak du hittade i dina gömmor, hoppas att maken lyckas laga den! Ha en fin dag, kram!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilken kul och annorlunda pryl!
Jag har varit i Lübeck och sett något liknande någonstans...
Hoppas den går att laga...
Kram
Marie

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Lägger en länk till dej, så jag inte missar nå´t, hoppas det är ok
Kram
marie

Mindi sa...

Hej vännen!

Så mysigt... och nog är det något visst med gamla saker som man hade förr just till JUL!?

Jag har en liten utmaning till dig och de andra tjejerna på paketkalenderswappen i min blogg. :)

Kram kram
MINDI

NICOLINAS BONING sa...

Vad roligt för dig att hitta något så fantastiskt i dina gömmor. Ser fram emot bilder på den när den är lagad och hel igen:-)
Våran serveringsgång har blivit en hall...men eftersom vi har 3 hallar så heter den fortfarande serveringsgången. Jag har gjort ett inlägg om det som ligger under hallar i etikettlistan.

Kramar/Birgitta

Anonym sa...

Vilken läcker :) Annorlunda! Alltid kul att hitta gamla prylar :) Kramar, Sofie

Lilla Blanka sa...

Tack för dina snälla ord i min blogg!
Jag hade en fantastisk kransbindarkväll, det var så roligt!
Vilken fin sak du hittade bland gömmorna!! Vad roligt att den dök upp efter så lång tid!
Kram

netha sa...

Ja va kuligt, jag älskar med de gamla tyska träfigurerna, har dock bara en. :-)
Fast jag har en massa amerikanska och de är med så fina.
Denna ser ut som en jättemysig liten sak.
Kul med det gamla.
Skall bli spännande att se vad alla får i den juliga swappen.

Anonym sa...

Åh, det är som ett gift att kika i tidningar så här innan jul. Så mycket fint! Och att kunna gå till förrådet och hitta mysiga grejer var inte dumt! ;)

Kram