måndag 29 oktober 2007

Dopklänning

Jag lovade Annika (I en röd liten stuga) att jag skulle lägga ut familjens dopklänning. Den har min mans mormor sytt till sitt första barn 1921! Familjens fyra barn hade den sedan på sig vid sitt dop (mellan 1921-1937). Min man o hans fyra syskon har haft den (mellan 48 o 65). Därefter är vi som har haft den till våra tre barn, mellan 82 o 87. Vår yngste son hade den sist, därav den blå rosetten! (Typiskt va? Blått till killarna o rosa till tjejen!!) En kusin till barnen hade den på sig 82 också. Om jag har räknat rätt är det 13 stycken som haft!
Den är lite nött o har lite fläckar, men vi har velat ha den ändå till våra barn. Det är synd att det inte från början är broderat in namn o datum i den. Kanske vi får se nåt barnbarn i den någongång! =)






7 kommentarer:

Ett hus i vitt sa...

Jättesöt klänning! Det påminner mig om att jag måste boka in doptid för våran lill-pojk. Vi har också en klänning som gått i arv. Ha en trevlig kväll! Kram, Anette

Annika sa...

Åh så fin klänningen var.
Jag ska försöka lägga ut "min" någon dag (när jag lyckats med att få upp krokarna) *skratt*
Så kul att jag fick hamna i din blogglista, naturligtvis ska du med hamna i min.
Ha en bra kväll, kram Annika

Evelinas hus sa...

Vad kul att ha en så fin klänning i släkten.
Kram Caroline

Solsjö - Under en vind sa...

Verkligen fin klänning!!!
Inbjudan är skickad, du är välkommen in! Kram!

Ankan sa...

Vad kul med lite historia bakom dopklänningen! Den är verkligen fin och välbevarad! Kommer säkert hålla länge till :)

Du undrade var vi köpt vår toalett. Våran heter Twyford Lambeth. Gå in på www.damixa.net så hittar du Twyford där../Kramar

Lilla Blanka sa...

Hej hopp! Kul att hitta in till dig, jättefin dopklänning!
Ha det aå bra!

Anonym sa...

En sån där dopklänning finns hos oss oxå! Syddes på 60-talet av min mans mamma ( skriver så för hon dog innan jag kom in i bilden...) Har använtas av maken, hans kusiner och jag tror nästan alla kusinbarn tror jag? Kanske skulle ta fram den nån dag?

Gonattkramisar...